facebook twitter youtube instagram

pandemi

Dünya çapında hayatı ticaretten sağlığa, sosyal ilişkilerden insan psikolojisine kadar her anlamda sarsan Covid-19 salgını kaçınılmaz bir biçimde eğitim-öğretim alanını da derinden etkilemiştir. Salgının beraberinde getirdiği bulaş riski sağlığımızı tehdit eden bir etken olmanın yanı sıra bizi aynı zamanda eğitimdeki alışkanlıklarımızı da

değiştirmeye zorlamıştır. Öğrencilerin sınıf ortamında bir araya gelememeleri uzmanları alternatif yöntemler bulmaya sevk etmiş ve zaten dünyada pandemiden önce yaygınlaşmaya başlayan online eğitime olan ilgiyi ciddi anlamda arttırmıştır.

Şüphesiz ki eğitim gibi yediden yetmişe herkesin ihtiyacı olduğu bu sektörün teknolojinin imkanlarından yararlanmamasını beklemek yanlış olurdu. Bu durumda asıl sorulması gereken soru öğrencilerin ve herhangi bir alanda eğitim alacak kişilerin fiziksel şartlar, teknoloji imkanları ve de uyum açısından bu değişikliğe ne kadar hazır olduklarıdır. Yapılan araştırmalara göre yüz yüze eğitimde yaşanan fırsat eşitsizlikleri online eğitimde de azımsanmayacak kadar varlık göstermiş ve bu süreçte internet, bilgisayar vb. elektronik cihazlar ve online eğitimin alınacağı fiziki şartlara (aydınlatma, oda sıcaklığı, sessiz ortam) sahip olmayan öğrenciler maalesef bu konuda da yarışa dezavantajlı olarak başlamışlardır. Türkiye’de yaklaşık altı milyon öğrenci belirtilen sebeplerden dolayı eğitime erişmekte zorlanmış ve de eğitim hakkından mahrum kalmıştır.

Online eğitime geçiş sadece öğrencileri değil aynı zamanda bu konuda tecrübesi olmayan öğretmenleri ve eğitim kurumlarını da zorlamış, onları  yöntemden materyallere kadar birçok alanda değişikliğe gitmek zorunda bırakmıştır. Eğitim-öğretimin devam zorunluluğu ve gelecek hedeflerinin sekteye uğramaması için her kurum kendi çapında uyum süreçleri yaşamış ve salgının ani bir biçimde hayatlarımızı değişikliğe zorlaması eğitim ile ilgili uyum sürecinin de aceleye getirilmesine sebep olmuştur. Bu hızlı ve zorunlu geçiş dönemi öğrenciler arasında da bazı fikir ayrılıkları yaratmıştır. Öğrenciler arasında bir grup yüz yüze eğitimin online eğitime göre avantajlarını savunurken diğer grup ise eğitim kurumuna gitmeden evin konforundan alınacak online eğitimin taraftarı olmuştur.

Online eğitimin getirdiği zorlukları aşabilmek ve uyum sürecini daha kolay atlatabilmek adına uzmanların sunduğu bazı çözümler şunlardır:

-Online eğitim her ne kadar evin konforundan ve yaşam alanınızdan eğitim almanıza imkan sağlasa da motivasyon kaybının en aza indirilmesi için evdeki ortamın fiziki olarak dikkat dağıtıcı etkenlerden olabildiğince arındırılması gerekmektedir.

-Yüz yüze eğitime katıldığımız kıyafetler ev ortamında tercih edilmemekte ve bu konuda doğal olarak daha rahat seçenekler ön plana çıkmaktadır. Bu seçim de maalesef öğrencinin derste daha rahat olmasını, uykusunun gelmesini ve motivasyon kaybını tetikleyen sebeplerden biri olarak ön plana çıkmaktadır. Rahat kıyafetlerden olabildiğince kaçınmak gerekmektedir.

-Evde yaşayan diğer aile bireyleri de online ders verimliliğini etkileyen faktörler arasında yer almaktadır. Aile bireylerinin ders esnasında öğrenciyi mümkün mertebede rahatsız etmemeleri ve ev rutiniyle ilgili hiçbir görevi öğrenciden beklememeleri gerekmektedir.

-Yüz yüze eğitimde kullanılan materyaller online eğitimde aynı performansı vermeyecektir. Dolayısıyla müfredatı hazırlayan uzmanların  eğitim materyallerinin interaktif olarak değiştirilmesi ve dijital materyallerle desteklenmesi konusunda gerekli hazırlıkları yapması gerekmektedir.

-Yüz yüze eğitimden mahrum kalan öğrencilerin sosyal bir varlık oldukları unutulmamalı ve de sosyal ihtiyaçlarını gidermek adına sınıf arkadaşları ve kendi çevreleri ile bağlarını koparmamaları sağlanmalıdır.

-Sürecin diğer önemli kısmını oluşturan öğretmen faktörü de tabi ki unutulmamalıdır. Öğretmenlere gerekli eğitimler verilmeli ve dijital materyallerin kullanımı konusunda rehberlik sunan çalışmalara önem verilmelidir.

Yukarıda da belirttiğimiz üzere online eğitimin verimliliğini etkileyen birbiriyle ilişkili pek çok etken söz konusudur. Bu etkenlerin bir bütün halinde ele alınması ve online eğitim verilirken bu faktörlerin göz önünde bulundurulması verimliliği arttıracağı gibi eğitim sürecindeki aktörlerin uyum sürecini de kolaylaştıracaktır.